KRIM

Melahirkan generasi remaja yang mempunyai nilai motivasi, iltizam dan jatidiri unggul melalui aktiviti-aktiviti pembangunan insan yang syumul.

Friday, January 7, 2011

Temuramah KRIM bersama Pemenang Cerpen Islami

Ahad, 5 Disember 2010 – Ayer Keroh, Melaka: Berikut merupakan temubual Wartawan KRIM Melaka, Saudari Amalia bersama adik Nur Natasha bt Mohamad Sain yang merupakan Johan bagi Pertandingan Cerpen Islami anjuran Kelab Remaja ISMA dan Telaga Biru Sdn. Bhd.
Beliau yang merupakan pelajar Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Selandar.

[W =Wartawan KRIM Melaka, N = Adik Nur]

W : Berikan sedikit latarbelakang tentang diri?
N: Nama saya Nur Natasha. Saya sedang belajar di SBPI Selandar. Cita-cita saya ialah untuk menjadi Pensyarah Bidang Keusahawanan. Saya memang minat mengarang.

W: Sejak bila adik mula menulis?
N : Tingkatan 1 tetapi tidak begitu serius.

W : Berapakah karya yang berjaya dihasilkan?
N: 3 karya: 1. My Love for you in this Spring
2. Teman Seindah Rupa itu
3. KeranaMu Ar Rahim

W : Apakah yang mendorong adik untuk menulis cerpen?
N: Ayah dengan emak saya minat menulis. Saya mengikut jejak ayah.

W : Adakah adik mempunyai idola dalam bidang penulisan?
N : Ada. Siti Romizah penulis bagi buku ‘Andai itu Takdirnya’ dan Siti Nur Duha, penulis bagi buku ‘Akhir Sebuah Cinta’.

W: Adakah adik memiliki perancangan jangka panjang dalam bidang penulisan? Boleh adik kongsi?
N : InshaAllah, akan menghasilkan cerpen karangan saya beserta kawan-kawan daripada SBPI Selandar.

W: Apakah tip-tip dalam menghasilkan cerpen yang bermutu?
N : 1. Banyak membaca novel. Di rumah, ada 100 buah buku.
2. Gunakan waktu efektif. Saya menggunakan waktu Subuh untuk menulis.
3. Memilih novel yang betul untuk dibaca.
4. Pandangan ibu bapa adalah penting
5. Kaitkan karya dengan isu semasa.

W : Baiklah, setakat di sini temuramah KRIM bersama adik Nur. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk ditemuramah.

No comments:

Post a Comment