KRIM

Melahirkan generasi remaja yang mempunyai nilai motivasi, iltizam dan jatidiri unggul melalui aktiviti-aktiviti pembangunan insan yang syumul.

Tuesday, November 16, 2010

Ya Allah, Tambahkanlah Daku Ilmu Pengetahuan

Hati itu Ibarat Raja dan Anggota itu Ibarat Rakyatnya. Begitulah perumpamaan yang boleh disimpulkan bilamana Rasulullah saw bersabda: “Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekeliannya. Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati”. [Riwayat Imam Bukhari dan Muslim]

Hadis di atas sudah cukup untuk menggegarkan jiwa dan perasaan akan betapa pentingnya bagi kita untuk berupaya memimpin hati. Kerana jika hati tidak dipimpin oleh akal waras yg dipancari cahaya iman,maka yang akan memimpinnya ialah hawa nafsu. Allah telah memberi amaran akan bahaya hawa nafsu ini:

“Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan engkau khalifah di muka bumi, maka hukumlah di antara manusia dengan keadilan dan janganlah engkau turut hawa nafsu, nanti ia menyesatkan engkau dari jalan (agama) Allah”. [38.Shaad: 26]

Oleh itu, Remaja Muslim mewajibkan dirinya untuk menjaga kesucian hati kerana hati yang memutuskan untuk memilih jalan mana yang hendak dilalui samada jalan itu jalan ketakwaan atau jalan kefasikan. Pada hatilah, tertanamnya niat dan dipusatkan keimanan dan keyakinan.

“maka Dia mengilhamkan kepadanya jalan (kejahatan) dan ketakwaannya, sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu), dan sungguh rugi orang yang mengotorinya. [91.Asy-Syams:8-10]

Salah satu syarat yang diperlukan untuk memimpin hati, seseorang itu harus sentiasa memperbanyakkan ilmu pengetahuan. Menurut Ustaz Fathi Yakan, akal akan menjadi sendi kemenangan dalam pertarungan jiwa sekiranya akal itu dapat melihat, mengetahui sesuatu, dapat membezakan sesuatu dan dapat menyedut sesuatu daripada ilmu yang kelak akan digunakan untuk mencapai tempat yang hampir dengan Allah, mengetahui kekuatan dan kebesaran Allah. Dengan kata lain, akal merupakan aset berharga bagi mukmin bertakwa untuk memperoleh ilmu yang mengasah keimanan dan keyakinan terhadap kewujudan Allah, kebesaranNya, janjiNya dan perintahNya. Ilmu yang dimaksudkan ialah ilmu yang boleh membawa seseorang untuk mengenali Allah dan meningkatkan ketakwaan terhadapnya. Inilah dia ilmu yang benar dan sesiapa yang menguasainya,dianggap Allah sebagai orang berilmu. Oleh sebab itu, kita dapati firman Allah:

“Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hambaNya hanyalah ulamak (orang berilmu)” [Faathir:28]


Oleh itu,Remaja harus bangkit mencari ilmu pengetahuan. Banyakkan membaca kitab-kitab para ulama, buku bermanfaat, sirah Rasulullah, kisah-kisah sahabat, dan permasalahan umat Islam. Gunakan kudrat yang ada sekarang untuk mencapai kefahaman agama dan kemahiran.

“Siapa yang dikehendaki Allah mendapat kebaikan, Allah akan memberikannya kefahaman agama" [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Jadikan satu ruang di kamarmu sebagai mini perpustakaan. Bukankah menyedihkan apabila menyaksikan Remaja Muslim yang begitu asyik mengisi masanya dengan membaca majalah berbaur unsur lucah, novel cinta semborono dan membiarkan diri mereka dilanda angan-angan yang menyiakan sedangkan ketika itu mereka dilanda penyakit hati. Dan terbiarlah seperti biasa kitab-kitab para ulama sebagai pameran dan perhiasan.

Jika Remaja membiarkan dirinya cetek ilmu pengetahuan, maka Remaja tersebut telah mencampakkan dirinya untuk menghidap penyakit syubhat. Penyakit syubhat ialah penyakit yang membuat orang ragu terhadap Penciptanya, Allah, kebimbangan, kegelisahan serta kebingungan yang dahsyat.

Apakah kamu tidak memerhatikan orang (Namruz, Raja Babilonia) yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya (Allah) kerana Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan, “Tuhanku ialah yang menghidupkan dan mematikan”, orang itu berkata, “Saya dapat menghidupkan dan mematikan”. Ibrahim berkata, “Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah ia dari barat”, lalu hairan terdiamlah orang kafir itu dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. [2.Al-Baqarah:258]

Justeru, bagi mengelakkan penyakit ini daripada menghinggap, remaja Muslim hendaklah membaca bahan ilmiah yang mendedahkan kehebatan alam semesta ciptaan Allah dengan dikuatkan lagi oleh dalil-dalil Al-Qur’an serta buku yang menjawab isu-isu salah faham terhadap Islam yang ada dalam masyarakat. Selain itu, aktiviti merenungkan, menghayati, memikirkan alam semesta ciptaan Allah dan berzikir kepada Allah juga membantu menghilangkan penyakit syubhat dan mendatangkan ketenteraman.


“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka” [Ali-Imraan:190-191]

Secara ringkasnya, kunci untuk mengubati penyakit syubhat ini adalah dengan, ILMU, FIKIR, LIHAT, ZIKIR dan IBADAH SUNAT.

-Diambil dan diolah semula daripada Karya Penulis sendiri bertajuk 'Menjadi Remaja Muslimah Penuh Teladan'

No comments:

Post a Comment