KRIM

Melahirkan generasi remaja yang mempunyai nilai motivasi, iltizam dan jatidiri unggul melalui aktiviti-aktiviti pembangunan insan yang syumul.

Sunday, April 4, 2010

KRIM Bangkit Jatidiri Pelajar Vokasional


Muar, 27 Mac 2010 – Kelab Remaja ISMA Melaka telah diberi kepercayaan untuk mengendalikan program Kursus Kepimpinan di Sekolah Menegah Vokasional Muar bermula jam 9 pagi sehingga 5 petang. Kursus ini berjaya mengumpulkan seramai 60 orang pemimpin pelajar yang terdiri daripada pengawas sekolah, pengawas asrama, pengerusi unit beruniform dan kelab.

Usai sesi suai kenal bersama peserta dan barisan fasilitator, saudara Mursyidi B Mohammad, Pengarah KRIM Melaka memulakan slot yang pertama bertajuk “Peranan dan Tanggungjawab Pemimpin”. Peserta diminta berbincang dalam kumpulan dan membentangkan peranan seorang pemimpin sebelum penceramah berkongsi pengalaman dan tips-tips berguna sebagai pemimpin sekolah.

Slot “Peribadi Pemimpin” pula dimulakan dengan tayangan video tentang lebah dan disusuli dengan pembentangan ciri-ciri lebah yang boleh diaplikasikan sebagai seorang pemimpin. Peserta kelihatan teruja dengan fakta-fakta menarik mengenai lebah, makhluk ciptaan Allah yg unik. Juga diselitkan aktiviti ”Scanner Buruk” untuk memberi penekanan kepada kepentingan komunikasi yang berkesan dalam satu organisasi. Para peserta kelihatan seronok dan terhibur apabila melihat hasil lukisan setiap kumpulan yang rata-ratanya agak berbeza dengan lukisan asal.



Selepas makan tengah hari dan solat zuhur berjemaah, para peserta mengikuti pula aktiviti “Fast & Furious”. Kemahiran menyelesaikan masalah dan pemikiran kreatif peserta diuji dalam memastikan setiap ahil kumpulan menyentuh bola tennis dan durian dalam masa yang paling pantas. Kemudiannya,peserta dibahagikan kepada 8 kumpulan dan dilepaskan untuk ke 4 “check point” bagi menyelesaikan tugasan dalam aktiviti “Explorace”. Peserta perlu menggunakan kemahiran menulis karangan dan mengira matematik untuk melepasi check point “Assalamualaikum teacher”. Pelbagai ragam dan gaya ditunjukkan oleh peserta untuk menyelesaikan tugasan terutamanya di check point “Sungai Asid”. Kesemua kumpulan juga terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk menyelesaikan tugasan “puzzle” yang amat mencabar di check point yang terakhir. Saudara Nazeri b Kamarudin yang menguruskan aktiviti Explorace kemudiannya membuat rumusan dan berkongsi tips-tips untuk menjadi pemimpin yg berkesan.

KRIM Melaka ingin mengucapkan setinggi penghargaan dan terima kasih kepada pihak SMV Muar kerana sudi mengundang kami untuk bersama-sama menjayakan program ini. Jutaan terima kasih juga buat semua yang terlibat dalam program ini. Semoga program ini diberkati oleh Allah s.w.t. dan membantu melahirkan pemimpin yang unggul di masa hadapan. Pemuda hari ini adalah pemimpin hari esok.

Dilaporkan oleh,

Mursyidi Mohammad
Pengarah KRIM Melaka
www.krimmelaka.blogspot.com

No comments:

Post a Comment